Witaminy z grupy B są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiedzialne są przede wszystkim za właściwe funkcjonowanie układu nerwowego. Łagodzą stany napięcia nerwowego, poprawiają nastrój, a także sprawność intelektualną. Jednak nie są to jedyne funkcje, jakie pełni witamina B, gdyż jest ich znacznie więcej. Dlaczego jeszcze należy pamiętać o jej suplementacji? Czym grozi niedobór witaminy b? Co jest jej naturalnym źródłem? Tego dowiesz się, czytając nasz artykuł.

Najważniejsze funkcje witamin z grupy B

Witaminy z grupy B, jak już wspominaliśmy, w dużej mierze odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz za stan zdrowia psychicznego. Łagodzą napięcia nerwowe, poprawiają sprawność intelektualną, a także korzystnie wpływają na nasz nastrój. Witaminy z grupy B pełnią ważną funkcję w procesach metabolicznych. Biorą udział w procesie przyswajania węglowodanów, czyli w zamianie glukozy na energie. Jest ona dostarczana do różnych organów, m.in. do mózgu. Z tego też powodu pozwalają na zachowanie sprawności naszego umysłu.

Organizm dziecka jest bardzo wrażliwy na wszelkie deficyty witamin. Długotrwały niedobór witaminy B może powodować zaburzenia rozwoju oraz wzrostu, a także wywoływać ciężkie choroby.

Które witaminy z grupy B potrzebne są dzieciom do prawidłowego rozwoju?

Witamina B1 konieczna jest do wchłaniania glukozy oraz czerpania energii. Bierze ona udział w przemianie węglowodanów i w procesach energetycznych. Pozytywnie wpływa na układ nerwowy, a także wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego. Jej niedobór prowadzić może do porażenia nerwów obwodowych, zaburzeń rytmu serca oraz zaniku mięśni.

Witamina B2- ryboflawina, jest ważnym składnikiem, który bierze udział w procesach tworzenia czerwonych płytek krwi. Jest wskazana szczególnie dla osób, które zmagają się z nadwagą i otyłością. Jest niezwykle ważna w rozwoju dzieci, gdyż niedobory witamin B2 prowadzić mogą do zaburzeń wzrostu, pojawianiem się zajadów i pleśniawek oraz złym stanem skóry.

Niacyna, czyli witamina B3 lub witamina PP., potrzebna jest do syntezy hormonów płciowych, insuliny, kortyzolu i tyroksyny. Wspomaga właściwą pracę układu nerwowego. Jej niedobór u dzieci skutkuje apatią, zmianami skórnymi oraz bólami głowy. Braki witaminy B3 mogą wywoływać długofalowe skutki obejmujące rozwój płciowy, umysłowy oraz fizjologiczny.

Witamina B6, B7,  B9 i B12 – czy są niezbędne?

Pirydoksyna, czyli witamina B6 jest niezwykle ważna dla odporności organizmu i tworzenie przeciwciał. Jednocześnie jest jedną z niezbędnych witamin, które biorą udział w produkcji erytrocytów i zapobiegają anemii. Niedobór witamina B6 wywołuje u dzieci uczucie zmęczenia, osłabienia, a także bóle głowy. W skrajnych przypadkach pojawiać się mogą nawet napady padaczkowe.

Witamina B7- biotyna, ma wpływ na proces przemiany glukozy, współdziała z insuliną, a także stabilizuje poziom cukru we krwi. Jej suplementacja jest szczególnie ważna wśród małych dzieci chorych na cukrzycę. Co więcej, to właśnie jej niedobory mogą sprzyjać jej rozwojowi.

Witamina B9, znana też jako kwas foliowy, to element, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka. Wspomaga budowę niemal wszystkich komórek, pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, a także uczestniczy w procesie tworzenia komórek krwi. Kwas foliowy powinien być przyjmowany przez kobiety już na etapie ciąży, a nawet jej planowania. Pamiętać o nim powinny także kobiety karmiące piersią. Suplementacja kwasu foliowego zapobiega niedorozwojom łożyska oraz upośledzeniem płodu

Witamina 12 jest ważna w rozwoju dziecka, gdyż bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek oraz zapobiega anemii. Bierze także udział w syntezie białek i DNA. Jej niedobór można rozpoznać po zaburzeniach neurologicznych i niedokrwistości, a także depresji.

Witamina B dla dzieci – jak ją suplementować?

Podstawowym źródłem witaminy B12 dla każdego dziecka i osoby dorosłej powinna być zdrowa i zbilansowana dieta. Znaleźć się w niej powinny produkty pochodzenia zwierzęcego, a także warzywa, mleko oraz przetwory mleczne.

Uzupełnieniem diety mogą być produkty roślinne, która wzbogacone są o witaminy z grupy B, takie jak produkty sojowe, płatki kukurydziane czy muesli. Należy zwracać szczególną uwagę na to, aby nasze dzieci otrzymywały zróżnicowane posiłki, obfite w składniki odżywcze oraz witaminy. W przypadku niedoborów zalecana jest suplementacja w postaci kropli lub tabletek, zawierających kompleks witamin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *